Wandelen om fit te blijven

Opnieuw blijkt uit onderzoek dat de corona-crisis zware impact heeft op de sportdeelname in Nederland. 

Uit onderzoek in opdracht van het NOC*NSF (maart 2021) blijkt dat bijna een op de twee Nederlanders zich minder fit voelt.

 

Ruim de helft (52%) van de Nederlanders is tijdens de corona-crisis minder gaan sporten of zelfs helemaal gestopt. 

Daarnaast voelt 43% van de Nederlanders zich fysiek minder fit, op mentaal vlak geldt dat voor 41% van de Nederlanders. 

Bij Nederlanders die minder zijn gaan sporten of gestopt zijn is dat percentage zelfs nog hoger: fysiek (57%) en mentaal (49%). 

 

Wel bleek in dit onderzoek dat de wandelsport op de eerste plaats staat in de top 10!

Nederlanders zijn meer gaan wandelen met een stijgingspercentage van 20 naar 23%.

Wandeltrainer Evert roept op om meer te bewegen en daarbij je wandelschoenen aan te trekken. ‘Elke dag een wandeling van 20 minuten heeft al positief resultaat, wandelen is laagdrempelig en zorgt voor een goede basis - je lichaam en geest zullen sterker worden.'

 

Wandelen is de ideale manier om fit te blijven. Wandelen is vrijblijvend, je zit over het algemeen niet vast aan trainingstijden en je kan lopen waar en wanneer je maar wilt. 

Dat maakt dit de perfecte manier om fit te blijven- die daarnaast altijd in je drukke schema past.

Daarbij verbruik je calorieën en zie je snel verbetering in je conditie. Deze verbetering zie je al bij drie keer per week een half uur op een stevig tempo wandelen. Belangrijk is wel dat je rustig opbouwt.

 

wandelen om fit te zijn wandelen in almere

Voordat je begint de volgende tips

Regelmaat in het wandelen is cruciaal. 

Wanneer je de ene week twee à drie keer gaat lopen en de andere week niet, is het effect van je wandeling nihil. 

Maak in je agenda ruimte om drie keer in de week te gaan lopen. 

Dwing jezelf om ook daadwerkelijk naar buiten te gaan.

Leg je wandelschoenen en wandelkleding klaar, zodat je niet tijdens het zoeken naar je schoenen op een ander idee komt en de verleiding te groot wordt om niet te gaan.

Wandelen in een groene omgeving heeft de voorkeur, omdat deze ook rustgevender werkt dan bijvoorbeeld een drukke stadsomgeving waar je moet opletten om niet aangereden te worden.

 

Voorkom blessures

Wandelen kent relatief weinig tot geen blessures in verhouding met andere sporten zoals trail running of hardlopen.

Toch is het mogelijk bij langdurige belasting een scheenbeenvliesontsteking (shin splints) of pijn in je voet, knie of rug op te lopen.

Wie veel wandelt met een verkeerde wandelhouding en snelheid zorgt ervoor dat blessures makkelijker komen dan gaan.

Probeer blessures altijd te voorkomen aangezien deze, naast het loopplezier, ook verbeteringen in conditie en het lopen zelf kunnen verhinderen.

Voldoening uit wandelen

Je zult merken dat jezelf na de wandeling voldaan en goed zult voelen. 

Dit komt door het hormoon endorfine, dat vrijkomt bij het wandelen. 

Het is een stofje in je brein wat een geluksgevoel geeft. Doordat jij je blijer voelt heb je ook minder last van negativiteit.

Daarom is het heerlijk om na een drukke en stressvolle dag op je werk nog even de wandelschoenen aan te trekken! 

 

Aan de slag

Kortom, op vaste tijden wandelen kan ervoor zorgen dat je makkelijker blijft wandelen. 

Check hier wat je daarbij helpt:

  • Blok drie keer in de week op vaste tijden je agenda
  • Leg je wandelkleding klaar
  • Begin in een rustig tempo te wandelen
  • Luister goed naar je lichaam en voorkom blessures
  • Twintig minuten wandelen geeft al goede resultaten
  • Zoek een groene omgeving op
  • Drink na afloop twee glazen water

Drie weken wandelcoaching -zo blijf je wandelen

Vul hieronder je gegevens in en ik neem contact met je op voor de drie weekse wandelcoaching. 

In deze drie weken gaan we aan de slag om je wandelconditie te verbeteren met wandeltraining.

 

Hieraan deelnemen kost 89 euro, inclusief drie wandeltrainingen en oefeningen voor thuis.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.