Barefootschoenen- wat heb ik eraan

Geen pijn in je voeten met barefootschoenen

Heb jij weleens last van je voeten na een lange dag wandelen?

Zitten je tenen te krap in je schoen en voelen ze naar een dag pijnlijk?

De oplossing : ga op barefootschoenen lopen en doe aan voetentraining.

 

Tegenwoordig lopen veel wandelaars en hardlopers met smalle en te zware schoenen.

Daarbij geven ze de voet maximale ondersteuning en demping. Echter door deze eigenschappen verzwakken je voetspieren en heb je meer kans op blaren en blessures.

 

wandelen op barefootschoenen

Tijdens mijn ChiWalking training loop ik het liefste op blote voeten of draag ik barefootschoenen.

Deze zitten heerlijk en geven mij een goede feedback als ik het lesgeven ben. Zo voel ik of ik een haklanding heb of hoe stabiel mijn voeten staan tijdens de basishouding.

Door het dragen van barefootschoenen sta ik nu veel stabieler, zodoende wandel ik makkelijker.

 

Tijdens het wandelen ervaar ik veel gemak bij deze soort schoen.

Ook tijdens lange wandelingen zoals de Kennedymars van 80 kilometer wandel ik op barefootschoenen.

 

Ik ben grote voorstander van barefootschoenen omdat het mij veel voordeel geeft. Zo draag ik geen zooltjes meer die die ondersteuning moet geven aan mijn voeten. 

Ik krijg regelmatig vragen welke schoen nu het beste is om op te wandelen. In deze blog help ik je op weg.

 

 

De eigenschappen van een barefootschoen

Stap over op een barefootschoen -deze bezit alle eigenschappen om blessures en ongemakken te voorkomen.

Een barefootschoen bezit vele voordelen om je voeten en tenen de ruimte te geven die het verdienen.

Deze schoen heeft namelijk aan de voorkant een breder neus om je tenen de ruimte te geven.

Het dragen van schoenen die tenen de ruimte geeft voorkomt drukplekken en likdoorns.

Hierdoor gaan je tenen naar verloop van tijd in de normale stand (recht) staan en voorkom je Hallux Valgus.

 

De barefootschoen heeft een "zero drop". Dat betekend dat de schoen geen hak heeft.

De voeten staan in een natuurlijke stand.

Het gewicht van je lichaam wordt over je hele voet verdeeld en voorkomt onnodige druk op de bal van je voet.

De schoen is verder zeer licht van gewicht zodat je geen onnodige energie verspilt en dit maakt dat deze schoenen supersnel aanvoelen.

Doordat de schoen een minimale demping heeft heb je beter contact met de aarde. Dit noemen zo ook wel grounding.

 

Er is voldoende keuze in barefootschoenen

Zelf vind ik de Merrel Glove 4 trail voor wandelen een fijne schoen.

Mocht je iets meer demping in je schoen willen dan is de Barefoot Acces ook een goede schoen.

 

Beide schoenen hebben een brede leest voor meer teenruimte

Geen hak (zero drop) zodat je een mooie middenvoet landing hebt

Beide schoenen zijn super licht van gewicht, wat ook beter is voor je onderlichaam.

 

Genoemde schoenen zijn betaalbaar en te koop bij Natuurlijk hardlopen in Noordwijk.

Ze hebben een aparte ruimte in een schoenenwinkel wat normaal 7 dagen per week open is.

 

Daarnaast heb je de grootste Barefootwinkel in Arnhem.

Deze heeft heel veel verschillende soorten schoenen. 

 

Een wat kleinere winkel kan je vinden in Amsterdam. Trekbarefoot, Deze heeft diverse merken barefootschoenen en geven goed advies op maat.

 

Het overstappen naar een andere soort schoen vergt aanpassingstijd.

Het is de weg van de geleidelijke vooruitgang.

Wel belangrijk is dat een schoen die je pas gelijk goed moet zitten en lekker aanvoelt.

Pas meerdere schoenen en houd deze zeker een minuut of tien aan om echt te voelen hoe deze zitten.

voetentrainen- zorg voor super sterke voeten

voetentraining voor super sterke voeten

 

Het wandelen en hardlopen op deze schoen vergt wel oefening.

In het begin moeten je voetspieren en pezen aan het werk.

Ze hebben immers jarenlang geen woeste arbeid hoeven te leveren en zijn hierdoor verzwakt. 

Het langzaam opbouwen in tijd en kilometers is goed om meer kracht in je voeten te krijgen.

Hierbij helpt het om ook voeten training te gaan doen. Ik heb een paar doeltreffende oefeningen voor je samengesteld. Zo beschik je snel over sterke voeten.

 

 

Hulp bij wandel- en voetentraining

Heb je na het lezen zin om meer te gaan wandelen en wil jij ongemakken en blessures voorkomen?

Neem contact met mij op voor een individuele training.

We beginnen met een ChiWalking analyse om je wandelpatroon te bekijken en gaan met een gerichte training aan de slag!

Draag jij schoenen met speciale zooltjes?

Medisch advies

Uiteraard is het verstandig om na te gaan wat voor jou het beste is.

Mocht je zwakke enkels of een doorgezakte voet hebben dan is de podoloog of fysiotherapeut leidend.

Ga in overleg wat wel mogelijk is. Uiteraard zijn hier de meningen over verschillend.

 

Het kan geen kwaad om thuis vaker zonder schoenen te lopen om je voeten en tenen de ruimte te geven en natuurlijk " frisse lucht".

 

Mocht je naar aanleiding van mijn verhaal een vraag of opmerking hebben, stuur een bericht en ik zal kijken hoe ik je met je vraag kan helpen. 

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.