Drink jij genoeg water?

Drink jij genoeg water?

Drink bij warm weer tijdens je wandeling water. Aan te bevelen is om vooraf en achteraf je activiteit kraanwater te drinken. Normaal is rond de twee liter water/vocht per dag voldoende.

 

Belangrijk is dat voordat je dorst krijgt gaat drinken. Dus neem ook tijdens je wandeling een fles water mee.

Als je plas mooi neutraal van kleur is, dan drink je voldoende. Heeft het een sterke gele kleur heb je een tekort aan vocht.

Bij 2% vochtverlies worden je prestaties al negatief beïnvloed.

 

Wanneer je minder plast dan gebruikelijk of je urine donker van kleur is, heb je te weinig gedronken.

De kans bestaat dat je uitdroogt. Bij uitdroging zweet je minder dan anders. 

Je kunt daardoor een licht gevoel in het hoofd krijgen en zelfs flauwvallen.

Wandeladvies bij warm weer

wandel jij met mooi weer in de schaduw
Zoek de schaduw op

Ga bij warm en zonnig weer vroeg in de ochtend of in de avond wandelen.

Vroeg in de ochtend is de temperatuur nog lekker koel en is de zonkracht nog niet op zijn sterkst.

Het fijne van een ochtendwandeling dat het vaak nog rustig is en je meer van de omgeving geniet. 

Zo is de natuur nog aan het ontwaken, hoor je vogels fluiten en is het gras vaak nog nat. Je ruikt de natuur nog beter met een ochtendwandeling.

 

Met een avondwandeling is de zonkracht al aardig afgenomen en kan je prima wandelen. Het mooie van een avondwandeling is dat je geniet van de ondergaande zon.

 

Eén van de voordelen van een avondwandeling is dat tijdens het wandelen je lichaam tot rust komt en je een betere nachtrust hebt.

 

Mocht je niet op genoemde tijdstippen een wandeling kunnen maken, wandel dan zo veel als mogelijk in een schaduwrijke omgeving. 

Loop in dorpen aan de schaduwzijde van de woningen en probeer altijd een stadspark mee te nemen in je wandeling. Bomen geven enorm veel zon-bescherming. 

Het wandelen in de bossen is zeer aan te bevelen, daar kan de temperatuur onder de bomen enkele graden lager zijn dan als je in de volle zon loopt.

 

Mijn advies is vroeg in de ochtend en laat op de dag te gaan wandelen. Mocht je overdag een rondje gaan lopen, kies dan voor een schaduwrijke omgeving zoals bos of stadspark. 

Uiteraard smeer je voldoende in met zonnebrandcrème en draag je een petje om geen zonnesteek op te lopen.

Elk uur een glaasje water

Een volwassene heeft per dag ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht uit dranken nodig. 

Met warm weer is het goed om ten minste 2 liter water te drinken. 

Niet iedereen krijgt als vanzelf dorst als je minder dan de aanbevolen hoeveelheid drinkt. 

Neem daarom ieder uur een glaasje water, ook als je nog geen dorst hebt.

Zorg dat je water bij je hebt

Water is de beste keus: goedkoop, het bevat 0 calorieën en het komt gewoon uit de kraan. 

Vul thuis een flesje water en neem het mee als je op pad gaat. Zo heb je altijd water bij je onderweg.

 

Suikerrijke frisdranken en alcohol

Het is niet slim om je dorst te lessen met suikerrijke dranken, zoals cola, sinas of sap. 

Daar zitten veel calorieën in. Kies liever voor water, thee en koffie. Koffie drijft geen vocht af, maar alcohol wel. 

Drink je op een warme dag een drankje met alcohol, dan kun je het beste naast ieder glas alcohol een glas water drinken. 

Je kunt je water een natuurlijk smaakje geven door er bijvoorbeeld stukjes fruit aan te voegen.

 

Extra zout onnodig

Het is niet nodig om bij warm weer extra zout te eten. Wie erg veel en lang zweet, verliest meer zout. 

Maar als je verder gewoon eet, wordt dat verlies vanzelf weer aangevuld.