Wandelen met astma

De vriendinnen Claudia en Marianne hebben allebei astma.

‘Sporten geeft mij energie,’ verteld Claudia 'Ik ben blij dat ik samen met Marianne kan wandelen.

Wandelen is voor mij laagdrempelig, ik heb er geen sportabonnement voor nodig. 

Ik trek mijn jas en wandelschoenen aan en ga wandelen.

We houden allebei van sportief wandelen, dat doen we drie keer per week een klein uurtje in een stevig tempo.

Na een paar maanden trainen voelden wij ons een stuk fitter.

Ik heb ook minder last van mijn astma dan wanneer ik niet sport. Daarom blijf ik samen met Marianne sportief wandelen. En wie weet ga ik binnenkort beginnen met hardlopen.' 

 

Sporten is voor iedereen gezond, vooral voor mensen met astma. Het versterkt je longcapaciteit en verbetert je conditie. 

Je wordt er fitter door. Daarom is sporten met astma zo belangrijk. 

Om de dag ruim een half uur wandelen levert al goede resultaten op voor je gezondheid.

Naast sporten is het ook goed dat je dagelijks in en om het huis in beweging bent. 

 

Tips voor een betere conditie

Begin met drie keer in de week sportief wandelen. 

Dat is wandelen waarbij je om de vijf minuten een minuut lang sneller wandelt, waardoor je een betere conditie krijgt.

Het is belangrijk bij sportief wandelen dat je hartslag iets omhooggaat, maar dat je nog wel door je neus kunt blijven ademen.

Je mag dus niet buiten adem raken tijdens het wandelen.

 

Door intervaltraining zullen je longen, hart en spieren sterker worden. 

Als je voor het eerst gaat trainen is het belangrijk om rustig te beginnen met een warming-up van vijf minuten en zorg dat de training een minuut of twintig duurt. Daarna rustig uitlopen waardoor de hartslag daalt en je lichaam weer tot rust komt.

 

Naast wandelen is het goed om vaker de fiets te pakken. 

Fietsen is gezond en hiermee bespaar je ook parkeer- of benzinekosten wanneer je anders met de auto boodschappen doet of je kind van school haalt.

Werk je af en toe op kantoor? Neem dan vaker de trap in plaats van de lift.

En probeer tijdens je werkdag elk uur een minuut of vijf staand te werken. Of loop als je thuis werkt even naar een andere kamer om bijvoorbeeld de was te doen. Dit geeft je gelijk een microbreak tussendoor.

Ga je regelmatig met de bus? Stap een halte eerder uit de bus en loop het laatste stuk.

Zo werk je ongemerkt aan je conditie.

 

Adem door je neus tijdens het sporten

Let erop dat je tijdens het bewegen zoveel mogelijk door je neus ademt. 

Dat zorgt voor warme, vochtige en gefilterde lucht. Daardoor worden je longen minder gevoelig. 

Je hebt minder last van prikkels die zorgen voor een astma-aanval. 

Sport je buiten? Houd er rekening mee dat je meer last kunt krijgen van je astma. Dat komt door het verschil in temperatuur tussen de buitenlucht en de temperatuur van je longen.

De vele bloedvaatjes in je neus zorgen ervoor dat de ingeademde lucht voorverwarmd wordt voordat het je longen bereikt.

 

Sporten met inspanningsastma

Heb je inspanningsastma? Ook dan is sporten gezond voor je.

Sporten kan je in het begin een benauwd gevoel geven. 

Toch is bij inspanningsastma beweging heel belangrijk voor de conditie van je longen. Neem tijd voor een rustige, goede warming-up. 

Het kan helpen om van tevoren een luchtwegverwijdend medicijn in te nemen. Tijdens het sporten kan dat medicijn de benauwdheid oplossen.

Zorg bij inspanningsastma dat je de activiteit langzaam op voert.

Weet je niet zeker wat je aankunt? Overleg dan met je huis- of longarts.

Bewegen met ernstig astma

Heb je zeer ernstig astma? Dan is het goed om samen met een fysiotherapeut aan je conditie te werken.

Informeer bij je huisarts of longarts naar de mogelijkheden. Zo kun je op een veilige manier toch sporten met astma en de conditie van je longen verbeteren. Fysiotherapie wordt meestal vergoed uit je aanvullende verzekering.

 

Niet voor iedereen is bewegen even vanzelfsprekend

wandelen met astma -zo krijg ik het minder benauwt en een betere conditie

Als je een longziekte hebt kan bewegen minder prettig zijn, omdat je eerder zal verzuren of jezelf sneller benauwd voelt.

Ik help je graag met een goede wandelhouding waardoor je makkelijker en met minder inspanning wandelt. 

Zo raak je vertrouwd met wandelen, waardoor je het elke dag kunt gaan doen.

In drie weken tijd leer ik je de techniek van sportief wandelen. 

Tijdens de wandeltraining leer je hoe je met ChiWalking minder energie kwijt bent en je ook minder benauwd voelt tijdens en na het wandelen.

Ook leer en ervaar je de voordelen van bewust ademen via je neus.

Neem contact met mij op voor de intake.

 

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Evert heeft met team Almere in mei 2021 ruim 1000 euro opgehaald voor het Longfonds!

Het doel was zo veel mogelijk geld op te halen voor kansrijk wetenschappelijk onderzoek naar het voorkomen van astma bij kinderen mogelijk te maken.