Wandelen met astma

Sporten is voor iedereen gezond en geeft energie, vooral als je astma hebt is wandelen een goede sport om te doen.

Wandelen laagdrempelig, je hebt geen sportabonnement voor nodig. Trek je jas en wandelschoenen aan en ga wandelen.

Drie keer per week een half uur wandelen geeft al gezondheidsvoordelen en voel jij je al een stuk fitter. Zorg ervoor dat je hartslag iets omhoog gaat zodat je spieren goed voorzien worden van zuurstofrijk bloed.

 

Het versterkt je longcapaciteit en verbetert je conditie. Daarom is sporten met astma zo belangrijk. 

Naast sporten is het ook goed om regelmatig het zitten te onderbreken. Sta regelmatig op voor een rondje op je werk of thuis.

 

Tips voor een betere conditie

Begin met drie keer in de week sportief wandelen. 

Dat is wandelen waarbij je iets sneller wandelt dan normaal. Het is belangrijk bij sportief wandelen dat je hartslag iets omhooggaat, maar dat je nog wel door je neus kunt blijven ademen. Je mag dus niet buiten adem raken tijdens het wandelen.

 

Door sportief wandelen zullen je longen, hart en spieren sterker worden. 

Als je voor het eerst gaat trainen is het belangrijk om rustig te beginnen met een warming-up van vijf minuten en zorg dat de training een minuut of twintig duurt. Daarna rustig uitlopen waardoor de hartslag daalt en je lichaam weer tot rust komt.

 

Naast wandelen is het goed om vaker de fiets te pakken. 

Fietsen is gezond en hiermee bespaar je ook parkeer- of benzinekosten wanneer je anders met de auto boodschappen doet of je kind van school haalt.

Werk je af en toe op kantoor? Neem dan vaker de trap in plaats van de lift.

En probeer tijdens je werkdag elk uur een minuut of vijf staand te werken. Of loop als je thuis werkt even naar een andere kamer om bijvoorbeeld de was te doen. Dit geeft je gelijk een microbreak tussendoor.

Ga je regelmatig met de bus? Stap een halte eerder uit de bus en loop het laatste stuk.

Zo werk je ongemerkt aan je conditie.

 

Adem door je neus tijdens het sporten

Let erop dat je tijdens het bewegen zoveel mogelijk door je neus ademt. 

Dat zorgt voor warme, vochtige en gefilterde lucht. Daardoor worden je longen minder gevoelig. 

Je hebt minder last van prikkels die zorgen voor een astma-aanval. 

Sport je buiten? Houd er rekening mee dat je meer last kunt krijgen van je astma. Dat komt door het verschil in temperatuur tussen de buitenlucht en de temperatuur van je longen.

De vele bloedvaatjes in je neus zorgen ervoor dat de ingeademde lucht voorverwarmd wordt voordat het je longen bereikt.

 

Sporten met inspanningsastma

Heb je inspanningsastma? Ook dan is sporten gezond voor je.

Sporten kan je in het begin een benauwd gevoel geven. Toch is bij inspanningsastma beweging heel belangrijk voor de conditie van je longen. Neem tijd voor een rustige, goede warming-up. 

Het kan helpen om van tevoren een luchtwegverwijdend medicijn in te nemen. Tijdens het sporten kan dat medicijn de benauwdheid oplossen.

Zorg bij inspanningsastma dat je de activiteit langzaam op voert.

Weet je niet zeker wat je aankunt? Overleg dan met je huis- of longarts.

Bewegen met ernstig astma

Heb je zeer ernstig astma? Dan is het goed om samen met een fysiotherapeut aan je conditie te werken.

Informeer bij je huisarts of longarts naar de mogelijkheden. Zo kun je op een veilige manier toch sporten met astma en de conditie van je longen verbeteren. Fysiotherapie wordt meestal vergoed uit je aanvullende verzekering.

 

 

Niet voor iedereen is bewegen even vanzelfsprekend

wandelen met astma -zo krijg ik het minder benauwt en een betere conditie

Start met Wandelcoaching en blijf wandelen

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.

Evert heeft met team Almere in mei 2021 ruim 1000 euro opgehaald voor het Longfonds!

Het doel was zo veel mogelijk geld op te halen voor kansrijk wetenschappelijk onderzoek naar het voorkomen van astma bij kinderen mogelijk te maken.