Hoe elke dag wandelen jou een gezonder en gelukkiger gevoel geeft

Door ChiWalking geen last van wandel blessures

Afgelopen week heb ik twee wandelaars kunnen helpen met hun wandeltechniek.

Zij hadden verschillende klachten, zoals geen puf hebben om naar buiten te gaan of pijn in hun onderrug tijdens het wandelen.

Zij vertelden mij daar al enige tijd mee rond te lopen, maar ze wilden wel graag blijven wandelen omdat ze daarvan zo genoten.

Door te bewegen voelde zij zich gezond en hoefden haast nooit naar de dokter voor "ouderdoms kwalen"  zoals hoge bloeddruk of diabetes.

Regelmatig wandelden zij door mooie heuvelachtig terrein. Echter door pijn in de onderrug werden de afstanden wat korter dan ze zouden willen.

 

ChiWalking analyse

Voordat ik met de ChiWalking training begon heb ik een video opname gemaakt van hun wandeltechniek.

Het vertraagd terugkijken geeft een goede feedback over hoe zij hun parcours liepen. 

Het is een mooie weergave van hoe zij wandelen, waardoor ik met de verbeterpunten direct aan de slag kan. 

 

Na deze analyse heb ik een gerichte wandeltraining gegeven, waarmee zij direct al verbetering voelden.

Door een rechte houding en een kortere wandelpas ervaarde zij al meer verschil.

Door een rechte houding ben je meer in evenwicht waardoor je stabieler gaat lopen. De kortere wandelpas voorkomt dat je onderrug de schokken tijdens het wandelen moet opvangen. 

 

Wandelaars die met een grote wandelpas lopen komen met een gestrekt been op de grond waardoor de impact groter is op het zwakste deel van je lichaam namelijk je knieën of je onderrug. Met een kortere wandelpas heb je ook minder kracht nodig, waardoor je meer energie overhoudt.

 

De twee wandelaars kunnen met de nieuwe aandachtspunten makkelijker blijven wandelen, waardoor een langere wandeling in de heuvels binnenkort gewoon weer mogelijk zal zijn!

 

Wat is ChiWalking?

zonder spierpijn wandelen

ChiWalking is de perfecte methode om makkelijker te wandelen – met minder kans op blessures of spierpijn.

Bij ChiWalking is je lichaamskern (bekkengebied) sterk en zijn je ledematen ontspannen. 

 

Je maakt bij ChiWalking gebruik van de zwaartekracht in plaats van deze steeds te moeten overwinnen. 

Met een goede wandelhouding en -pas waarbij je met ontspanning gaat wandelen, belast je je beenspieren niet, waardoor je verder kunt wandelen dan voorheen.

 

ChiWalking kent de weg van de geleidelijke vooruitgang en zorgt voor een stevige en uitgebalanceerde basis. 

Zo gebruik je per wandeling een aandachtspunt om je wandeltechniek te verbeteren.

ChiWalking-instructeurs geven workshops waarbij je deze aandachtspunten aangereikt krijgt.

Voel je gezonder door te wandelen

Door elke dag een korte wandeling van ongeveer 20 minuten te maken, merk je al een maximaal effect op je humeur. 

Door in de groene natuur te wandelen – dat kan ook je stadspark zijn – onthaast je, waardoor lichaam en geest weer tot rust komen. 

 

Wandelen geeft je nieuwe creativiteit en zo kom je tot nieuwe ideeën en inzichten.

Door het buiten zijn adem je gezonde lucht in. 

Bewust ademen via je neus geeft een tal van voordelen. 

Zo zal in de winter je koude neus door je adem iets opgewarmd worden en zullen je hartslag en bloeddruk dalen omdat je langer via je neus uitademt.

Door buiten te bewegen werk je gelijk aan je immuunsysteem en zul je minder vaak ziek zijn.

 

Wil jij ook met plezier blijven wandelen en grotere afstanden afleggen? 

Neem contact met mij op voor de wandelanalyse en/of een coachingstraject van 3 trainingen.